Jewish Education Network   <>   http://www.jen.ro  <>   navigheaza de aici >>>

etica evreiasca 

 

ESTE TORA O POVARA? - partea a II-a

 

 

 

"Rabinul Yehoshua ben (fiul lui) Levi a spus ca in fiecare zi o voce cereasca emana de la muntele Horeb, si aceasta zicea: "Rusine sa ei fie lui, poporului, din cauza jignirii pe care o aduce Torei". Pentru ca toti cei care nu studiaza se numesc "mustrati", dupa cum spune versul: "Ca un inel de aur in rGtul unui porc, asa este o femeie frumoasa care si-a intors spatele judecatii corecte". (Proverbe 11:22). Mai scrie, de asemenea: "Si tablele (legii) erau lucrarea lui D-zeu, iar scrisul era al lui D-zeu, si se afla pe table." (Exodul 32:16). Sa nu cititi 'charoos' ('gravat'), in loc de 'chairoos' ('liber'). Caci nu vei gasi o persoana mai libera decat aceea care este implicata in studierea Torei. Toti cei care studiaza Tora sunt elevati, dupa cum se afirma "De la Matanah [Israelitii se duceau in acea directie] Nachaliel, si de la Nachaliel catre Bamos' (Numere 21:19)."

Saptamana trecuta am discutat despre comparatia intre o persoana care nu studiaza Tora, si, in limbajul regelui Solomon, un porc ce are un inel de aur la rGt. Dupa cum am explicat, cel care nu este preocupat de studierea Torei nu isi submineaza animalul din el. Corpul si dorintele sale sunt cele care il guverneaza, si este foarte posibil ca si intelectul sau uman sa decada, ocupandu-se cu ganduri necinstite si cu placeri fizice, la fel de demn de apreciat ca un porc ce tGrGie un inel in timp ce scormoneste in gunoi.

Ne-am intrebat daca nu cumva acest paragraf este un pic prea dezaprobator. Am observat faptul ca mishna de fata nu pare sa vorbeasca despre pacatosi ca atare, ci doar despre cei care nu studiaza suficient. Daca acesta este cazul, avem in fond de-a face cu evrei care respecta Tora, care indeplinesc mitzvele (poruncile). In acest caz, chiar se poate spune despre ei ca sunt animale? Oare un stil de viata religios nu inalta si sfinteste - sau cel putin nu ne tine departe de necazuri? Poate ca studierea Torei inalta mai mult decat oricare alta mitzva, dar se poate spune despre cineva care nu are altceva decat mitzvele ca nu este mai bun decat un animal?

Exista o foarte importanta distinctie aici - una care ar putea face toata diferenta referitor la modul in care noi ne situam fata de Iudaism. Exista doua nivele la care putem lua in considerare mitzvele - ambele sunt valabile in felul lor. Pe de o parte, mitzvele dau vietilor noastre o structura si o directie pozitiva. Ne "forteaza", ca sa spun asa, sa avem un stil de viata sanatos. Sa nu devii dependent de munca: odihneste-te de Sabat. Sa nu depasesti anumite limite: casatoreste-te si fa copii. Roaga-te in fiecare zi, trezeste-te la timp, ingrijeste-te de sanatatea ta (Deuteronomul 4:15), da de pomana, etc. Cele mai multe dintre legile Torei sunt moduri frumoase de a trai, care ne ofera niste vieti disciplinate, dar in esenta normale si multumitoare.  Pe de alta parte, la un nivel mai adanc, mitzvele au drept scop perfectionarea sau "repararea" sufletelor noastre si a sferelor spirituale din jurul nostru. Astfel respectarea mitzvelor, pe langa faptul ca ne garanteaza rasplata in Lumea care Va Veni, este de fapt cel mai sigur fel de a ajunge la multumirea fizica, spirituala si casnica, un lucru despre care eu cred ca am putea provoca celelalte religii sa il atinga (toate fiind doar niste imitatii, nici macar una egaland originalul - asa cum de multe ori este cazul).

Ceea ce s-a spus mai sus este absolut valabil, si reprezinta un lucru pe care o persoana care respecta mitzvele nu poate decat sa il aprecieze. Totusi, exista si un dezavantaj. O persoana se poate indragosti cu usurinta de stilul de viata "Tora" - si la fel de usor sa uite de ce pastreaza anume acest stil. Noi putem foarte usor sa vedem stilul nostru de viata sanatos si disciplinat ca pe un minunat mod de a trai in aceasta lume - ca pe o adevarata cGrma stabila care ne ghideaza departe de stresul si confuzia societatii si a vietii. Si totusi, am trai tot singuri in aceasta lume. Nu am vedea respectarea mitzvelor decat ca pe o metoda sigura si corecta de a trai in aceasta lume - ceea ce si este, pana la un anumit punct - si nu am mai putea sa vedem si ceea ce se intampla mai departe. Iar interesele si dorintele noastre ar putea tine in intregime de aceasta lume: cariera noastra, pasiunile noastre, placerile noastre. Nici una dintre acestea nu este cu desavarsire interzisa de catre Tora, chiar daca sunt intr-un fel sunt restrictionate. Cu totii acceptam faptul ca viata noastra are nevoie de o anumita structura si disciplina. Dar in cea mai mare parte, vom fi atrasi, atGt cat ne permite Tora, de animalul din noi.

In acest moment apare ideea studiului Torei si adevaratul scop al stilului de viata propavaduit de Tora. Acest stil de viata ofera in mod recunoscut multumirea de sine in aceasta lume. Daca este cu adevarat "reteta" perfecta pentru viata a lui D-zeu, ne-am astepta ca si pe plan fizic sa fim tot atGt de realizati ca si in plan spiritual. Totusi, acesta nu este adevaratul motiv pentru care D-zeu ne-a dat Tora. D-zeu nu a dat poporului lui Israel Tora pentru ca sa traim bine sau chiar pios in aceasta lume. El a facul acest lucru pentru ca sa intram in legatura cu D-zeu in lumea urmatoare. Dupa cum am discutat in saptamanile trecute, Tora ne permite sa ne construim o relatie cu Insusi D-zeu, sa ne pregatim pentru placerea absoluta a Lumii care Va Veni. Prin faptul ca studiem Tora si respectam mitzvele, ne pregatim, devenim oameni mai spirituali, capabili de a intra in legatura cu D-zeu in Lumea care Va Veni. Mitzvele despre care am vorbit ne conditioneaza pGna la un anumit nivel, dar asa cum am explicat, chiar daca respectam cu rigurozitate fiecare mitzva - si respectam intocmai litera legii - suntem in esenta doar creaturi ale acestei lumi. Totusi, studierea Torei ne aduce direct in fata lui D-zeu. Contemplam si apreciem intelepciunea si valorile lui D-zeu, transformandu-ne in acest fel in fiinte mai spirituale. In final "porcul" nostru - animalul din noi - se transforma intr-o fiinta umana creata dupa asemanarea lui D-zeu.

Astfel putem intelege acum continuarea acestei mishna - si anume ca nimeni nu este mai liber decat acela care studiaza Tora. O persoana care nu face decat sa respecte mitzvale se poate sa fie in esenta un "porc" - o creatura a acestei lumi si care este pur si simplu constransa sau fortata sa traiasca dupa stilul de viata dispus de Tora. El va trai in continuare pentru aceasta lume, in masura in care Tora ei permite acest lucru. S-ar putea ca acesta sa considere mitzvele ca pe o povara ingrozitoare, care ei interzice multe din lucrurile pe care le doreste cu adevarat animalul din interior. Totusi, studierea Torei ne transforma in fiinte create dupa imaginea lui D-zeu - din acelea care nu "doresc" se se tolaneasca in mizerie precum un porc. Vom intelege si aprecia poruncile si intelepciunea lui D-zeu. Vom voi sa indeplinim dorinta lui D-zeu si sa +i fim mai apropiati. In timp ce persoana care respecta mitzvele, atunci cand nu se gandeste la Tora (sau cand gaseste vreo scuza) se va intoarce in noroi, cel care studiaza Tora esi va dori doar placerile spiritului. Acesta nu va fi contaminat de lupta interioara si de nelinistea provocata de experienta oamenilor mai putin "umani". Tora nu va fi o povara. Ea va fi o oportunitate si o fereastra catre D-zeu. Astfel, acesta va fi cu adevarat, ca putini oameni pe lume, liber.
 

Cele 613 Mitzvot (Porunci) ale Torei (Bibliei Ebraice)

Lashon Hara

Tzedakah (dreptatea - caritatea)

Vedere de ansamblu asupra eticii iudaice

Pirke Avot

Rabinul Israel Salanter si miscarea musara

Hafez Hayyim

Etica de afaceri

Opozitia iudaismului fata de idolatrie si credinta intr-un singur Dumnezeu

Vizitarea bolnavilor - Bikkur Cholim

Etica privitoare la animale

Shehitah - Taierea animalelor pentru mancare

Iudaismul si pamantul Israelului

Responsabilitatea evreilor fata de Comunitate

Iubeste-ti aproapele

Traditia orala

Ce gasim in Talmud?

Evreii - "popor ales" (partea I)

Evreii - "popor ales" (partea a II-a)

Problema existentei raului in lume

Ajutorul fata de cei slabi si evitarea oprimarii acestora

De ce cred evreii ca trebuie sa fie evrei? (I)

De ce cred evreii ca trebuie sa fie evrei? (II)

Pirkei Avot (2)

Pirkei Avot - Atitudinea Noastra fata de Ceilalti

Pirkei Avot - Bunatate  versus Principii

Pirkei Avot - Intelepciunea batranilor

Este Tora o povara? - partea I

Este Tora o povara? - partea a II-a


^sus^