Jewish Education Network   <>   http://www.jen.ro  <>   navigheaza de aici >>>

etica evreiasca 

 

LASHON HARA

 

 

 

Din cele 613 Mitzvot din Tora, una, care este din nefericire foarte neglijata, este porunca ce interzice Lashon Hara (barfa/literal 'limba rea')

Interdictia impotriva Lashon Hara este exprimata clar.

"Sa nu umbli cu zazanii in poporul tau" (Leviticul 19:16).

Cuvintele au un potential atat de daunator incat un avertisment impotriva abuzului lor apare chiar in Cele Zece Porunci. A noua porunca spune:

"Sa nu marturisesti stramb impotriva aproapelui tau" (Exodul 20:13)

Conform iudaismului aceasta porunca inseamna ca este gresit sa vorbesti de rau o alta persoana, chiar daca ar fi adevarat, cu exceptia situatiilor cand este important pentru persoana cu care vorbesti sa auda informatia. Exemple de ocazii cand Lashon Hara este constructiva sunt atunci cand persoana cu care vorbesti urmeaza sa se casatoreasca sau sa aiba relatii de afaceri cu persoana despre care se vorbeste.

O bine cunoscuta poveste evreieasca vorbeste despre un evreu care umbla prin comunitate si il vorbea de rau pe rabinul acesteia. Dupa o perioada de timp, omul a regretat ca l-a vorbit de rau pe rabin si i s-a infatisat pentru a-si cere iertare. Omul s-a aratat foarte mahnit pentru ceea ce facuse si era dispus sa faca aproape orice pentru a primi iertarea rabinului. Rabinul i-a spus atunci ca primul pas in a indrepta ceea ce gresise era sa ia trei perne mari de puf, sa le desfaca si sa lase vantul sa ia penele. Omul a ascultat instructiunile rabinului si s-a intors la el sa-l instiinteze ca i-a indeplinit cererea. Atunci rabinul i-a spus: "Acum esti gata pentru al doilea pas pe calea corectarii a ceea ce ai facut. Du-te si aduna toate penele. Desi s-ar putea sa regreti sincer si sa vrei intr-adevar sa repari raul pe care l-ai facut, este la fel de imposibil sa-l repari cum este sa aduni toate penele."

Dupa cum arata si povestea, barfa cauzeaza daune ireversibile.

Cuvantul ebraic pentru barfitor corespunde cuvantului pentru vanzator ambulant. La fel cum un vanzator ambulant merge din casa-n casa cumparand de la unul si vanzand la altul, tot la fel face si cel care barfeste. Barfitorul are o mentalitate de vanzator ambulant. Cand dam cuiva informatii intime sau negative despre o a treia persoana, ne asteptam ca persoana cu care vorbim sa ne dea informatii intime sau negative despre persoana despre care se vorbeste sau despre altcineva. Se face schimb de informatii intime si negative.

De obicei, cand ne gandim la etica, gandim in termenii actiunilor oamenilor fata de ceilalti, si daca aceste actiuni sunt corecte sau nu. Totusi, etica iudaica se ocupa si de felul cum oamenii comunica unii cu altii.

Cuvintele pot avea efecte puternice. Daca sunt folosite pozitiv, pot alina, incuraja sau binecuvanta o persoana. Pe de alta parte, cand sunt folosite in mod negativ, ele ii pot distruge prieteniile, familia, reputatia sau mijloacele de subzistenta.

Data viitoare cand vorbiti pe altii de rau, luati in consideratie una dintre maximele lui Israel Salanter (1810-1883), marele moralist evreu si invatator rabinic. Rabinul Salanter spunea ca de obicei ne confundam prioritatile. El a zis: "In mod normal ne preocupam de bunastarea noastra materiala si de sufletul vecinului: sa ne preocupam  mai bine de bunastarea materiala a vecinului si de propriile noastre suflete."

Cele 613 Mitzvot (Porunci) ale Torei (Bibliei Ebraice)

Lashon Hara

Tzedakah (dreptatea - caritatea)

Vedere de ansamblu asupra eticii iudaice

Pirke Avot

Rabinul Israel Salanter si miscarea musara

Hafez Hayyim

Etica de afaceri

Opozitia iudaismului fata de idolatrie si credinta intr-un singur Dumnezeu

Vizitarea bolnavilor - Bikkur Cholim

Etica privitoare la animale

Shehitah - Taierea animalelor pentru mancare

Iudaismul si pamantul Israelului

Responsabilitatea evreilor fata de Comunitate

Iubeste-ti aproapele

Traditia orala

Ce gasim in Talmud?

Evreii - "popor ales" (partea I)

Evreii - "popor ales" (partea a II-a)

Problema existentei raului in lume

Ajutorul fata de cei slabi si evitarea oprimarii acestora

De ce cred evreii ca trebuie sa fie evrei? (I)

De ce cred evreii ca trebuie sa fie evrei? (II)

Pirkei Avot (2)

Pirkei Avot - Atitudinea Noastra fata de Ceilalti

Pirkei Avot - Bunatate  versus Principii

Pirkei Avot - Intelepciunea batranilor

Este Tora o povara? - partea I

Este Tora o povara? - partea a II-a


^sus^