Jewish Education Network   <>   http://www.jen.ro  <>   navigheaza de aici >>>

etica evreiasca 

 

RESPONSABILITATEA FATA DE COMUNITATE

 

 

 

O comunitate poate fi definita ca un loc unde oamenii traiesc, muncesc si se joaca impreuna. Este de obicei o atmosfera unde oamenii se ajuta unul pe altul si se pot baza unul pe altul. Aceasta reprezinta o tema majora in iudaism, cunoscuta sub numele de Klal Yisrael, comunitatea lui Israel. Ca evrei care sunt legati unul de celalalt prin cultura si religie si uniti cu un pamant comun, evreii din toata lumea au un simt al responsabilitatii comune. Aceasta responsabilitate este delimitata in cuvintele lui Dumnezeu dupa cum se poate vedea in Torah sau in Talmud.

"Toti evreii sunt responsabili pentru altcineva," dupa cum spune Talmudul babilonian. Acesta ridica problema responsabilitatii pentru comunitatea din care faci parte. In timpurile moderne, o persoana poate face parte dintr-o comunitate nationala, una oraseneasca, una religioasa si una familiala. Comunitatea evreiasca ca intreg sustine idealurile iudaismului care este vazut atat ca o civilizatie cat si ca o religie, care aduce cu el aspecte ale unor relatii comunitare.

Expresia de mai sus a fost explicata in numeroase moduri. Unii cred ca ea inseamna ca evreii sunt responsbili unul pentru altul atat la modul fizic cat si pentru bunastarea lor. Unii cred ca inseamna ca evreii trebuie sa dea Tzedakah (caritate/pomana), ajutandu-i pe cei mai putin norocosi. Unii interpreteaza acest lucru in sensul ca ar trebui sa incerce sa schimbe comportamentul politic si social al membrilor comunitatii lor sau sa-i incurajeze sa devina mai rigurosi in practicile lor religioase. Ideea principala a acestei expresii este ca in calitate de evreu nu poti functiona doar ca un individ. Pentru ca religia si civilizatia iudaismului sa existe prezenta unei comunitati este obligatorie. Aceasta idee este exprimata foarte clar de autorii cartii "Etica parintilor nostri," care au spus: "Nu te separa de comunitate".

In aceeasi carte "Etica parintilor nostri" gasim ideea ca "Daca eu nu sunt pentru mine, atunci cine este? Si daca sunt numai pentru mine, atunci ce sunt?" Aceste cuvinte scrise de Hillel, ridica intrebari referitoare la relatia individului cu comunitatea si a comunitatii cu individul. Iudaismul este o religie bazata pe experiente comunitare, insa trebuie sa ramana loc pentru ca individul sa-si exprime iudaismul intr-o maniera personala. Faptul ca o comunitate evreiasca poate permite o asemenea individualitate precum si interactiunea de grup arata unicitatea si complexitatea religiei evreiesti.

Cateva exemple din iudaism de oameni care s-au ridicat in apararea altora din comunitatea lor sau din comunitatile invecinate sunt: Iuda, fratele lui Iosef, care ii ia apararea fratelui sau Benjamin cand acesta este acuzat de a fi furat un pocal de la palat, regina Ester din povestea Purimului si Avraham in disputa lui cu Dumnezeu pentru a-i salva pe oamenii din Sodoma si Gomora.

Una dintre cele mai reprezentative povesti este cea despre Iosef si fratii sai. Se spune ca atunci cand Benjamin este acuzat si retinut de catre garzi la poarta palatului unde lucreaza Iosef, Iuda se ofera sa ia locul fratelui sau ca sclav pentru presupusa crima. Se spune ca Iuda s-a facut garant (cineva care devine responsabil pentru o alta persoana) pentru Benjamin si in onoarea unui asemenea act, toti evreii se numesc Yehudim in ebraica, pentru a onora actul lui Iuda. Aici putem vedea cum Iuda a fost dispus sa ii ia apararea fratelui sau, un membru al unei comunitati familiale dispus sa suporte consecintele pentru un alt membru al aceleiasi comunitati.

Povestea de Purim a reginei Ester ne relateaza despre o tanara evreica care a fost aleasa sa devina noua sotie a regelui. Mai tarziu ea trebuie sa faca fata luptei pentru a-i salva pe fratii ei evrei din mainile lui Haman, primul minstru al regelui, care incearca sa ii omoare pe toti evreii din regat. Regina Ester este apoi in situatia neplacuta de a se duce sa vorbeasca cu regele despre aceasta problema fara sa fi fost rugata sa vina si sa ii vorbeasca. Totusi, ea considera ca este indeajuns de important sa isi salveze comunitatea pentru a risca sa fie pedepsita de catre rege pentru ca s-a dus la el neanuntata. Pana la urma regina Ester reuseste sa ii salveze pe evreii din sat spunandu-i regelui despre planul lui Haman, iar regele se asigura ca Haman este oprit inainte sa poata sa-si atinga scopul. Acesta este un alt exemplu in care un membru al unei comunitati isi asuma responsabilitatea de a lua apararea comunitatii indiferent de consecinte.

La inceputul Genezei, cand Avraham Il intalneste pe Dumenzeu pentru prima oara, se spune o poveste despre cum Dumnezeu vrea sa distruga orasele Sodoma si Gomora din cauza rautatii oamenilor care locuiesc in ele. Avraham Il roaga de mai multe ori pe Dumnezeu sa crute orasele in cazul in care poate gasi un anume numar de "oameni buni". Aceasta initiativa a lui Avraham de a lupta pentru drepturile acelor putini oameni buni, in ciuda nenumaratilor oameni rai din acele orase si faptul ca Avraham nici macar nu ii cunoaste, arata cat de departe este dispus sa mearga pentru a avea grija de aproapele sau si de comunitatea sa. In cazul de fata, Avraham nici macar nu ii cunoaste pe cei pe care ii va salva, dar isi asuma sarcina de a-i proteja pe acesti oameni buni dintr-o comunitate unde nu exista nimeni care sa vorbeasca pentru ei.

(Jewish Wisdom p.91-98; Klal Yisrael: Jewish Community p.7-16)

Cele 613 Mitzvot (Porunci) ale Torei (Bibliei Ebraice)

Lashon Hara

Tzedakah (dreptatea - caritatea)

Vedere de ansamblu asupra eticii iudaice

Pirke Avot

Rabinul Israel Salanter si miscarea musara

Hafez Hayyim

Etica de afaceri

Opozitia iudaismului fata de idolatrie si credinta intr-un singur Dumnezeu

Vizitarea bolnavilor - Bikkur Cholim

Etica privitoare la animale

Shehitah - Taierea animalelor pentru mancare

Iudaismul si pamantul Israelului

Responsabilitatea evreilor fata de Comunitate

Iubeste-ti aproapele

Traditia orala

Ce gasim in Talmud?

Evreii - "popor ales" (partea I)

Evreii - "popor ales" (partea a II-a)

Problema existentei raului in lume

Ajutorul fata de cei slabi si evitarea oprimarii acestora

De ce cred evreii ca trebuie sa fie evrei? (I)

De ce cred evreii ca trebuie sa fie evrei? (II)

Pirkei Avot (2)

Pirkei Avot - Atitudinea Noastra fata de Ceilalti

Pirkei Avot - Bunatate  versus Principii

Pirkei Avot - Intelepciunea batranilor

Este Tora o povara? - partea I

Este Tora o povara? - partea a II-a


^sus^