Jewish Education Network   <>   http://www.jen.ro  <>   navigheaza de aici >>>

etica evreiasca 

 

TZEDAKAH (dreptatea - caritatea)

 

 

 

Conform iudaismului, Tzedakah nu este un gest social care iti face placere, ci o obligatie. In general, in lume, daca cineva nu face acte de caritate, este considerat, in cel mai rau caz, egoist. Iudaismul, insa, considera un act de nedreptate sa nu dai Tzedakah.

Cuvantul Tzedakah vine din cuvantul ebraic Tzedek, care inseamna justitie. Una dintre cele mai importante Mitzvot din Tora este de a realiza acte de dreptate. Tora ne invata:

"Sa urmaresti dreptatea si iar dreptatea." Deuteronomul 16:20

Tzedakah este adesea tradus prin cuvantul "caritate". Totusi, natura pe care o are Tzedakah este foarte diferita de idea de caritate. Cuvantul "caritate" sugereaza un act benevol, generozitate, un act altruist al bogatilor in beneficiul nevoiasilor. Cuvantul "Tzedakahh" este derivat din radacina ebraica Tzade Dalet Qof, insemnand dreptate, justete sau cinste.

"Daca exista vreo persoana nevoiasa printre voi à nu-ti impietri inima si nu inchide mana in fata ei." (Deuteronomul 15: 7-11)

Un mod foarte raspandit printre evrei de a indeplini Tzedakah este sa dea pomana celor nevoiasi. Adesea, in casele evreiesti exista o pushke, o cutie pentru a colecta monede pentru saraci. De obicei, evreii pun bani in aceasta cutie si ii dau saracilor. Acest mod de a face acte de caritate este o reactie foarte raspandita, si chiar instinctiva, a evreilor pentru a-si exprima multumirea fata de Dumnezeu, pentru a-si cere iertare de la Dumnezeu sau pentru a cere o favoare de la Dumnezeu. Dupa traditia iudaica, beneficiul spiritual pe care il aduce actul de a da la saraci este atat de mare incat un cersetor ii face de fapt o favoare, dandu-i ocazia de a indeplini Tzedakah.

A da la saraci este o obligatie in iudaism, o datorie de care nimeni nu este scutit, nici macar cei nevoiasi. Unii invatati au spus ca Tzedakah este cea mai importanta dintre porunci, egala cu toate celelalte combinate. Dupa legea evreieasca, suntem obligati sa dam o zecime din venitul nostru saracilor. Prin aceasta se intelege in general o zecime din venitul nostru net, dupa plata impozitelor. Cei care sunt dependenti de asistenta publica sau care traiesc la limita subzistentei, bineinteles, au voie sa dea mai putin.

Obligatia de a realiza Tzedakah poate fi indeplinita dand bani saracilor, institutiilor de binefacere, sinagogilor sau institutiilor educationale. Poate fi indeplinita si prin sustinerea copiilor dincolo de varsta cand esti obligat din punct de vedere legal sa o faci sau prin a-ti intretine parintii la batranete. Este obligatoriu sa se faca donatii atat evreilor cat si neevreilor.

Anumite feluri de Tzedakah sunt considerate preferabile altora. Talmudul descrie aceste nivele diferite de Tzedakah si Rambam le-a organizat intr-o lista. Nivelele de caritate, de la cele mai putin meritorii pana la cele mai meritorii, sunt:

1.Sa dai, dar cu invidie
2.Sa dai mai putin decat ar trebui, dar sa dai cu bucurie
3.Sa dai dupa ce ai fost rugat
4.Sa dai inainte de a fi rugat
5.Sa dai atunci cand nu cunosti identitatea celui care primeste, dar cel care primeste iti cunoaste identitatea
6.Sa dai atunci cand tu cunosti identitatea celui care primeste, dar cand acesta nu cunoaste identitatea ta
7.Sa dai atunci cand nici una dintre parti nu cunoaste identitatea celeilalte
8.Sa-l ajuti pe cel care primeste sa se poata intretine singur

Cele 613 Mitzvot (Porunci) ale Torei (Bibliei Ebraice)

Lashon Hara

Tzedakah (dreptatea - caritatea)

Vedere de ansamblu asupra eticii iudaice

Pirke Avot

Rabinul Israel Salanter si miscarea musara

Hafez Hayyim

Etica de afaceri

Opozitia iudaismului fata de idolatrie si credinta intr-un singur Dumnezeu

Vizitarea bolnavilor - Bikkur Cholim

Etica privitoare la animale

Shehitah - Taierea animalelor pentru mancare

Iudaismul si pamantul Israelului

Responsabilitatea evreilor fata de Comunitate

Iubeste-ti aproapele

Traditia orala

Ce gasim in Talmud?

Evreii - "popor ales" (partea I)

Evreii - "popor ales" (partea a II-a)

Problema existentei raului in lume

Ajutorul fata de cei slabi si evitarea oprimarii acestora

De ce cred evreii ca trebuie sa fie evrei? (I)

De ce cred evreii ca trebuie sa fie evrei? (II)

Pirkei Avot (2)

Pirkei Avot - Atitudinea Noastra fata de Ceilalti

Pirkei Avot - Bunatate  versus Principii

Pirkei Avot - Intelepciunea batranilor

Este Tora o povara? - partea I

Este Tora o povara? - partea a II-a


^sus^