Jewish Education Network   <>   http://www.jen.ro  <>   navigheaza de aici >>>

ciclul de viata 

 

SIMBOLURI EVREIESTI

 

 

 

1) Vedere de ansamblu

Ciclul vietii evreisti include multe simboluri care au fost inglobate in viata de zi cu zi - in sinagoga, in casele noastre si in inimile noastre. Aceste simboluri - dintre care unele sunt porunci ale lui Dumnezeu si altele sunt faurite de oameni - ne ajuta sa ne amintim de prezenta si de omnipotenta lui Dumnezeu, de poruncile pe care El ni le-a dat si de relatia pe care, ca evrei, o avem cu Dumnezeu.

2) Simbolurile din Shema: Mezuzah, Tefillin, Tzitzit/Tallit

Cea mai faimoasa si mai des rostita rugaciune din iudaism este Shema. Primul vers al acestei rugaciuni proclama urmatoarele: "Shema Yisrael, Adonai, Eloheinu, Adonai Ehad - Asculta, O Israel, Domnul este Dumnezeul nostru, Domnul este unul singur" (Deuteronomul 6:4). Aceste sase cuvinte ebraice rezuma credinta iudaismului in monoteism si respingerea tuturor idolilor. Shema intruchipeaza credinta si devotamentul poporului evreu fata de Dumnezeu.

Pe langa primele sase cuvinte, Shema se recita de obicei cu trei paragrafe suplimentare din Torah: Deuteronomul 6:4-9, Deuteronomul 11:13-21 si Numerii 15:37-41. Aceste fragmente din Torah includ poruncile legate de Mezuzah, Tefillin si Tzitzit, trei dintre simbolurile evreiesti incluse in aceasta lectie.

a) Mezuzah
Primul paragraf din Shema spune astfel: "Si vei vorbi despre ele [legileTorei] cand esti acasa, cand esti la drum, cand te culci si cand te scoli...Si le vei scrie pe tocurile usilor casei si pe porti." (Deuteronomul 6:7,9).

Cuvantul ebraic pentru tocul usii este mezuzah si timp de mii de ani evreii au urmat aceasta porunca la modul literal punand cutiute pe tocurile usilor caselor, cutiute cunoscute sub numele de mezuzot (pluralul de la mezuzah). In interiorul fiecarei cutiute este un mic sul, care trebuie sa fie scris de un scrib, un evreu religios instruit sa scrie de mana cuvintele Torei. Acest sul contine primele doua paragrafe din Shema, incluzand porunca referitoare la mezuzah.

Pentru a asigura vizibilitatea mezuzei, aceasta este asezata pe treimea superioara a tocului usii, usor inclinata. Fiecare camera din casa, cu exceptia baii, trebuie sa aiba o mezuzah pe tocul usii. La instalarea mezuzei se recita o binecuvantare speciala. "Binecuvantat esti Tu, Doamne Dumnezeul nostru, Rege al universului, care ne-ai sfintit cu poruncile Tale si care ne-ai instruit sa punem mezuzah."

Mezuzah are rolul de a ne aminti permanent poruncile lui Dumnezeu. Cand un evreu intra in casa, vede o mezuzah si isi aminteste de felul cum trebuie sa se poarte in casa sa. De asemenea, cand un evreu pleaca de acasa, mezuzah ii aminteste de nivelul inalt de comportament pe care trebuie sa-l aiba oriunde ar fi. Ca semn al respectului si dragostei pentru Torah si pentru Dumnezeu, multi evrei saruta mezuzah cand trec pe langa ea, in general atingand-o mai intai cu degetul si apoi sarutand degetul.


b) Tefillin
Versetele biblice ale Shema ne spun: "iubiti-L pe Domnul din toata inima, din tot sufletul si cu toata puterea. Purtati aceste instructiuni in inima, aceste instructiuni cu care va insarcinez astazi. Intipariti-le asupra copiilor vostri. Recitati-le cand sunteti acasa si cand sunteti plecati, cand va culcati si cand va sculati. Legati-vi-le ca semn la mana si sa va serveasca drept frontispiciu intre ochi." (Deuteronomul 6:5-8)

Aceasta porunca este respectata prin tefillin, adica doua cutiute negre la care sunt atasate curele de piele neagra. In fiecare cutie neagra este un text biblic scris de mana, care include cele patru seturi de versete biblice in care se porunceste folosirea acestor tefillin (Exodul 13:1-10, 11-16; Deuteronomul 6:4-9, 11:13-21).

Pentru barbatii evrei este o porunca sa poarte tefillin, adica sa isi puna pe cap una dintre cutii, iar pe cealalta sa si-o lege la mana in fiecare dimineata in timpul saptamanii. Tefillin se infasoara in jurul bratului de mai multe ori, iar curelele se aranjeaza pe cap astfel incat sa fie confortabile pentru cel care le poarta. Dupa Bar-Mitzvah, barbatii recita o binecuvantare cand poarta tefillin: "Binecuvantat esti Tu, Domnul Dumnezeul nostru, Rege al universului, care ne-ai sfintit cu poruncile Tale si ne-ai poruncit sa ne punem Tefillin". Cand un barbat poarta tefillin, el isi pune literalmente cuvantul lui Dumnezeu pe cap - pentru a-si aminti sa-l aiba pe Dumnezeu inaintea gandurilor sale - si pe brat - pentru ca Dumnezeu sa-i calauzeasca actiunile si faptele.

c) Tzitzit/Tallit
Tzitzit sunt niste franjuri rituale atasate oricarui vesmant cu patru colturi purtat de un barbat. Aceste franjuri sunt in general atasate la doua feluri de vesminte. In timpul zilei, sunt purtate de barbati sub camasa pe un vesmant numit arba kanfot (patru colturi). In timpul rugaciunilor, sunt atasate unui sal mare pentru rugaciune, cunoscut sub numele de tallit.

Porunca referitoare la tzitzit si/sau tallit este una dintre relativ putinele legi biblice pentru care Torah ofera un motiv. Dupa cum scrie in Shema: "Si vei vedea  [franjurile de la colturile vesmantului] si iti vei aminti si vei respecta toate poruncile Domnului." (Numerii 15:39). Dupa cum explica rabinul Yosef Telushkin, ideea ca vederea unui lucru va duce la memorare le este familiara multor oameni inca din copilarie. Cand li se dadea ceva de facut, copiilor li se spunea cateodata sa-si lege o ata de deget pentru a-si aminti. Tzitzit sunt ca o ata de natura etica legata in jurul degetului pentru a le aminti evreilor de poruncile lui Dumnezeu. De fapt, pe orice arba kanfot sau tallit sunt 613 franjuri, cate una pentru fiecare din cele 613 mitzvot date de Dumnezeu.

3)Kippa sau Yarmulke

In traditia evreieasca, acoperirea capului este un semn care sa aminteasca de existenta in univers a unei forte mult deasupra omului. Kippa (acoperamantul capului) este un simbol bine cunoscut al religiozitatii evreiesti. Unii barbati poarta kippa tot timpul, in timp ce altii isi acopera capul numai cand se roaga, mananca sau iau parte la serviciile din sinagoga.

Desi pentru multi evrei si ne-evrei, kippa este un simbol al religiozitatii evreiesti, purtarea ei este un obicei, nu o lege. Nicaieri nu se spune in Torah sau in Talmud ca un barbat evreu trebuie sa poarte un acoperamant pe cap. Totusi, obiceiul ca barbatii evrei sa-si acopere capul a devenit atat de raspandit, incat oamenii au ajuns sa astepte acest lucru din partea barbatilor evrei religiosi, ca semn de devotament si de respect.


^sus^