Jewish Education Network   <>   http://www.jen.ro  <>   navigheaza de aici >>>

ciclul de viata 

 

CUTIA PENTRU TZEDAKAH

 

 

 

Cuvantul "tzedakah" vine de la cuvantul ebraic "tzedek" care inseamna "dreptate." Actul de a da tzedakah este considerat a fi una dintre cele mai importante mitzvot si una dintre cele mai importante obligatii din iudaism. A darui din timpul, cunostintele, banii sau obiectele tale este un dar pe care Dumnezeu il priveste cu bunavointa. Unul dintre cele mai recunoscute simboluri dintr-o comunitate evreiasca si care se gaseste de obicei si in casa este o cutie pentru Tzedakah.

Cel mai cunoscut tip de cutie pentru Tzedakah obisnuia sa fie cutia albastru cu alb Karen Kayemet LeYisrael. Multi oameni le tineau in casa pentru a putea sa ajute la strangerea de fonduri pentru nou-creatul stat al Israelului. Astazi, cutiile pentru Tzedakah sunt de diferite forme. Pot fi facute din aproape orice material: lemn, metal, hartie sau sticla si sunt de obicei foarte decorative. Sunt de diferite forme si dimensiuni. In zilele noastre a devenit un obicei ca la varsta bar sau bat mitzvei copiii sa primeasca o cutie pentru Tzedakah in aceasta zi speciala pentru a putea incepe sa indeplineasca porunca referitoare la tzedakah pe cont propriu.

Tzedakah poate fi data in multe feluri. Se crede ca datul cunostintelor cuiva care le poate folosi pentru a deveni independent este cea mai inalta forma de a da. Rambam descrie nivelele de tzedakah sub forma unei scari. Sunt opt nivele, cel mai inalt fiind la varf, explicand diferitele moduri de a da tzedakah.

1)Varful scarii este intarirea mainilor altcuiva care este aproape de saracie, dandu-i un cadou, un imprumut, devenind parteneri de afaceri cu el/ea sau dandu-i o slujba pentru a nu il/o lasa sa devina o persoana dependenta de tzedakah.
2)Un pas mai jos este a da astfel incat persoana care primeste sa nu stie de la cine si persoana care da sa nu stie cine a primit.
3)Doua trepte mai jos este cazul cand cel care da stie cine primeste, dar persoana care primeste nu stie cine i-a dat.
4)Trei trepte mai jos este cazul cand persoana care primeste stie de la cine, dar persoana care da nu stie cui da.
5)Patru trepte mai jos este atunci cand o persoana ii da direct celui care are nevoie fara sa fie nevoie sa i se ceara.
6)Cinci trepte mai jos este atunci cand persoana care da este mai intai rugata sa dea.
7)Sase trepte mai jos este cazul cand persoana da mai putin de cat ar trebui, dar o face de buna voie si cu bucurie.
8)Pe ultimul nivel al scarii se afla cazul cand o persoana da, dar o face cu amaraciune in suflet.

Aceasta schema pe care a creat-o Rambam se ocupa cu multe din aspectele esentiale referitor la tzedakah. Tine seama de scopul tzedakai si de corecta alocare a fondurilor, care sunt date celor care au nevoie de ele, dar in mod respectuos si pozitiv. De asemenea, pune pe nivelul cel mai inalt una dintre cele mai importante mitzvot, si anume ajutarea unei persoane sa devina independenta financiar ceea ce in final duce la eliminarea nevoii de tzedakah.

Sta scris ca o zecime din venitul cuiva trebuie sa fie data pentru tzedakah. Daca se da mai putin decat atat, se considera ca mitzvah este indeplinita si in aceste conditii, dar nu la cele mai inalte standarde. Un alt aspect din tzedakah care este considerat important este ca si cea mai saraca persoana trebuie sa dea tzedakah. Aceasta vine din faptul ca toata lumea poate oricand sa dea cuiva care are mai putin, pentru ca tzedakah poate fi data si sub alta forma decat cea baneasca.

Un alt aspect pe care se pune mare accent este faptul ca trebuie sa fii bine dispus atunci cand dai tzedakah. Indiferent daca dai bani sau daca dai din timpul tau, atitudinea celui care da este un factor cheie.

"Shammai spune: primeste pe toata lumea cu veselie. Cum? Aceasta ne invata ca daca un om ii da camaradului sau toate darurile din lume dar cu o mina trista, scriptura considera ca nu a dat nimic. Insa daca isi primeste camaradul cu veselie, chiar daca nu ii da nimic, scriptura considera ca i-a dat toate darurile din lume." (Avot de Rabbi Natan, 13)

(The Third Jewish Catalog p.12-19)


^sus^