Jewish Education Network   <>   http://www.jen.ro  <>   navigheaza de aici >>>

ciclul de viata 

 

REGULILE KASHRUTULUI

 

 

 

A. Animale care nu pot fi mancate
Dintre "fiarele pamantului" (care se refera la toate mamiferele terestre) se poate manca orice animale care are copita despicata si care rumega. Lev. 11:3; Deut. 14:6. Orice mamifer terestru care nu are ambele caracteristici este interzis. Torah precizeaza ca iepurele, camila si porcul nu sunt kasher pentru ca le lipseste una dintre aceste doua caracteristici. Oile, vitele, caprele si cerbii sunt kasher.

Dintre animalele care traiesc in apa, se poate manca oricare are solzi si aripioare. Lev.11:9; Deut. 14:9. Astfel, crustacee ca de exemplu homarii, stridiile, midiile si crabii sunt toate interzise. Pesti ca tonul, crapul, somonul si heringul sunt toti permisi.

Pentru pasari, criteriile sunt mai putin clare. Torah da o lista a pasarilor interzise (Lev. 11:13-19; Deut. 14:11-18), dar nu specifica de ce anume sunt interzise aceste pasari. Toate pasarile de pe lista sunt de prada sau mananca resturi, asfel rabinii au dedus ca aceasta a fost baza distinctiei. Alte pasari sunt permise, ca de exemplu gainile, gastele, ratele si curcanii.

Dintre "chestiile roitoare cu aripi" (insectele cu aripi), cateva sunt permise in mod expres (Lev. 11:22), dar invatatii nu mai sunt siguri care sunt acestea si in consecinta le-au interzis pe toate. Rozatoarele, reptilele, amfibienii si insectele (cu exceptia celor de mai sus) sunt toate interzise. Lev. 11:29-30, 42-43.

Anumite autoritati cer o autopsie a plamanilor vitelor pentru a se asigura ca nu a ramas nimic lipit de ei. Daca plamanii nu contin nici un corp strain, animalul este considerat "glatt" (adica "neted"). In anumite cazuri, un animal poate fi kasher fara a fi glatt; totusi, cerinta de a tine "glatt kasher" a devenit din ce in ce mai frecventa in ultimii ani.

B. Taierea kasher a animalelor
Mamiferele si pasarile care pot fi mancate trebuie sa fie taiate in concordanta cu legea evreiasca. (Deut. 12:21). Nu avem voie sa mancam animale care au murit din cauze naturale (Deut. 14:21) sau care au fost omorate de alte animale. In plus, animalul nu trebuie sa aiba vreo boala sau vreun defect organic in momentul taierii. Aceste restrictii nu se aplica pentru pesti, ci doar pentru turmele de oi si de vite (Num. 11:22).

Aceasta taiere rituala este cunoscuta sub numele de shechitah si persoana care realizeaza tairea se numeste sochet, de la radacina ebraica Shin-Chet-Tav, care inseamna a distruge sau a omori. Metoda de taiere este o lovitura foarte rapida si adanca pe gatul animalului, cu un cutit ascutit perfect, fara zimti sau imperfectiuni. Aceasta metoda nu este dureroasa, cauzeaza pierderea cunostintei in interval de doua secunde si este recunoscuta ca fiind cea mai blanda metoda de taiere.

In Torah nu se afla detalii ale acestei metode, dar in conformitate cu Talmudul (Legea Orala) aceasta metoda se bucura de autoritatea divina pentru ca detaliile i-au fost date de catre Dumnezeu lui Moise pe muntele Sinai. Aceasta procedura este considerata in lume ca fiind una dintre cele mai usor suportabile metode de a taia animalele deoarece asigura o scurgere rapida a sangelui, care este necesara si pentru a face carnea kasher, si pentru ca este aproape nedureroasa pentru animal.

Shochetul nu este un simplu macelar; el trebuie sa fie o persoana pioasa, foarte bun cunoscator al legilor evreiesti, in special cele legate de kashrut. In comunitatile mai indepartate si mai mici, rabinul si sochetul erau adesea aceeasi persoana.

C. Scurgerea sangelui
Torah interzice consumarea sangelui. Lev. 7:26-27; Lev. !7:10-14. Aceasta este singura lege alimentara pentru care se specifica un motiv in Torah: nu mancam sange pentru ca acesta contine viata animalului. Aceasta se aplica numai la sangele pasarilor si mamiferelor, nu si la sangele pestilor. Este deci necesar sa eliminam tot sangele din carnea animalelor kasher. Primul pas in acest proces are loc in momentul taierii. Dupa cum a fost discutat mai sus, shechitah permite ca sangele sa se scurga rapid aproape in intregime. Restul sangelui trebuie eliminat prin fierbere sau prin spalare si sarare. Ficatul poate fi facut kasher numai prin fierbere pentru ca are atat de mult sange si vase de sange atat de complexe. Acest ultim proces trebuie sa aiba loc in interval de 72 de ore de la taiere si inainte de congelarea sau prelucrarea carnii. Oul care contine o picatura de sange nu poate fi mancat.

D. Separarea carnii si a lactatelor
In trei ocazii diferite, Torah ne spune sa nu "fierbem un ied in laptele mamei lui." (Ex. 23:19; Ex. 34:26; Deut. 14:21). Torah Orala explica cum ca acest pasaj ne interzice sa mancam carne si lactate impreuna. Rabinii au extins aceasta interdictie la nemancatul carnii de pasare impreuna cu laptele. In plus, Talmudul interzice gatitul carnii si al pestelui impreuna sau servirea acestora pe aceeasi farfurie, pentru ca este considerat a fi nesanatos. Este insa permis sa mancam peste impreuna cu lactate, si este chiar un lucru obisnuit. Este de asemenea permis sa mancam lactate impreuna cu oua. Aceasta separatie nu include numai mancarurile ci si ustensilele, oalele si vasele in care sunt gatite, farfuriile si vasele in care le consumam, masinile de spalat vase sau vasele in care sunt spalate si prosoapele cu care sunt uscate. O gospodarie kasher va avea cel putin doua seturi de vase, oale si farfuri: unul pentru carne si unul pentru lactate.

De asemenea, trebuie sa lasam sa treaca un anumit interval de timp intre momentul mancarii carnii si a lactatelor. Parerile sunt impartite si variaza de la 3 la 6 ore in functie de obiceiurile sau traditiile respectate. Aceasta este din cauza ca reziduuri de grasime si particulele de carne au tendinta de a se lipi de cerul gurii. Totusi, de la lactate la carne nu este nevoie decat sa ne clatim gura si sa mancam ceva solid care nu este nici carne nici lapte, cum ar fi painea, doar daca produsul lactat in cauza nu se lipeste de cerul gurii.

E. Ustensilele
Ustensilele (oalele, vasele si farfuriile, etc.) trebuie de asemenea sa fie kasher. O asemenea ustensila preia statutul de "kasher" (carne, lactat, parve sau treif) al mancarii care este gatita sau mancata cu ea si transmite acest statut urmatoarei mancari care este gatita sau mancata cu/de pe ea.  Astfel, daca gatiti supa de pui intr-o oala, oala devine "carne". Daca apoi folositi aceeasi oala pentru a incalzi niste lapte, statutul de "carne" al oalei este transmis laptelui si statutul de lactat al laptelui este transmis oalei, ceea ce transforma si oala si laptele in obiecte interzise.

Acest statut poate fi transmis de la mancare la obiect si de la obiect la mancare numai in prezenta caldurii, astfel daca mancati mancare rece intr-un local care nu este kasker, farfuriile nu sunt o problema. De asemena, ati putea folosi acelasi cutit sa taiati carne rece si branza, atata timp cat il stergeti intre cele doua folosiri, dar aceast lucru nu este recomandat, deoarece creste probabilitatea unor greseli.

Aragazul si chiuvetele devin non-kasher foarte des, pentru ca foarte adesea vin in contact cu carnea si laptele in prezenta caldurii. Este de aceea necesar sa  folositi vase in care sa spalati cratitele (nu le puneti direct in chiuveta) si sa folositi strecuretori si suporturi separate atunci cand le puneti pe aragaz.

Trebuie sa folositi prosoape si suporturi pentru vase separate pentru carne si lactate. Acestea devin din nou kasher dupa spalare, asa ca puteti pur si simplu sa spalati prosoapele intre folosiri. Anumite ustensile pot fi facute kasher din nou daca ati facut o greseala si le-ati folosit atat pentru carne cat si pentru lactate. Cereti indrumari de la un rabin daca se intampla o asemenea situatie.

F. Produsele din struguri
Restrictiile in legatura cu produsele din struguri provin de la legile impotriva folosirii produselor idolatrice. Vinul era adesea folosit la ritualui in toate vechile religii si era adesea sfintit in scopuri pagane in timp ce era prelucrat. Din aceasta cauza a fost interzisa folosirea vinului si a produselor din struguri care provin de la neevrei. (Strugurii intregi nu reprezinta o problema si nici boabele de struguri din cocktailurile de fructe).
In cea mai mare parte, acesta regula nu afecteaza decat vinul si sucul de struguri. Ea pune insa probleme in cazul multor sucuri de fructe sau bauturi cu aroma de fructe, care sunt adesea indulcite cu suc de struguri. De asemenea, este aproape imposibil sa gasiti praf de copt kasher, deoarece este facut dintr-un produs rezultat din obtinerea vinului.


^sus^