Jewish Education Network   <>   http://www.jen.ro  <>   navigheaza de aici >>>

ciclul de viata 

 

CASATORIA (partea intai)

 

 

 

In Tora se spune "Un barbat isi va parasi tatal si mama si se va alatura sotiei sale si vor fi un singur trup" (Geneza 2:24). Casatoria este o institutie sfanta in iudaism. Insusi numele acesteia in ebraica, kiddushin, inseamna sanctificare. Majoritatea legilor si obiceiurilor legate de ceremonia nuntii (Chatunah), pregatirile pentru ea si Seudat Mitzvah (masa festiva) provin din timpurile patriarhilor si daruirii Torei pe muntele Sinai. Legea evreieasca cheama intreaga comunitate sa  aduca bucurie si fericire atat Kallah-ului (mireasa) cat si Chatan-ului (mirele). In fiecare zi a casatoriei lor, mireasa si mirele se vor stradui sa creasca si sa se adapteze unul celuilalt pentru a pune fundatia unei Bayis Ne'eman B'Yisrael - o casa evreieasca loiala.

In Shabbatul din saptamana ce precede nunta, Chatan-ul este chemat la Tora (ufruf), pentru a intipari asupra cuplului datoria de a considera Tora ghidul lor in casatorie. Dupa aceasta Aliah, congregatia il acopera cu bomboane si dulciuri, ceea ce simbolizeaza dorintele lor pentru o casatorie dulce si roditoare, binecuvantata cu multi copii. Intre timp, de acelasi Shabbat, familia si prietenii Kallah-ei ii organizeaza o petrecere, exprimand aceleasi dorinti si pentru ea. Incepand cu cateva zile inainte de nunta si pana la o saptamana dupa nunta, cei doi membri ai cuplului sunt considerati regi si, prin urmare, nu pot fi vazuti in public fara o escorta personala.

Pentru ca in ziua casatoriei Dumnezeu iarta toate greselile anterioare ale mirelui si ale miresei, nunta este vazuta ca un Yom Kippur personal numai pentru cuplu. Acestia postesc pana la ceremonie, adauga confesiunile de Yom Kippur la rugaciunile de dupa-amiaza, recita Cartea Psalmilor, cerandu-si iertare pentru greselile tineretii pe care le-au facut cu stiinta sau fara, inainte de a-si incepe noua viata impreuna.

Receptiile de nunta se tin separat din moment ce Chatan-ul si Kallah nu se vad in saptamana dinaintea nuntii. In acest moment, rudele si prietenii ii saluta pe mire si pe mireasa si ii binecuvanteaza, oferindu-le individual urarile lor din inima. Inainte de ceremonia nuptiala, se stipuleaza de catre mire si mireasa, si respectiv parintii acestora, intr-un document scris, conditiile (Tena'im) standard. Acesta reprezinta anagajamentul Chatanului de a-si tine promisiunea de a se casatori cu Kallah.

Odata cu semnarea si finalizarea acestei obligatii prin citirea textului cu glas tare, se sparge o farfurie. Simbolul acestui gest este ireversibilitatea  angajamentului luat - asa cum spargerea farfuriei este ireversibila, asa trebuie sa fie si logodna.

Inainte de ceremonia de Chupah, mirele, escortat de tatal sau si de (viitorul) socru, si insotit de rude si prieteni, merge sa puna voalul miresei. Mirele coboara voalul peste fata miresei. Acoperirea fetei simbolizeaza modestia, demnitatea si castitatea ce caracterizeaza virtutea feminitatii evreiesti.

Acoperirea cu voalul intipareste asupra miresei datoria de a se ridica la idealurile evreiesti de modestie si le aminteste celorlalti ca prin statutul ei de femeie maritata va deveni absolut inabordabila pentru ceilalti barbati. Femeia evreica, fiind puterea si stalpul casei, este de asemenea reflectata in aceste semne de modestie si demnitate care vor fi stalpii fundatiei noii lor case.


^sus^