Jewish Education Network   <>   http://www.jen.ro  <>   navigheaza de aici >>>

613 porunci 

 

NU MANCATI DIN "GID HANASE" SAU DIN "TENDONUL COAPSEI"

 

 

 

Sursa acestei porunci negative este en povestea confruntarii lui Iacob cu engerul. Iacob, al treilea patriarh, a ramas singur pe malul unui rGu noaptea dinaintea entGlnirii cu fratele sau Esau. Un om, despre care aflam mai tGrziu ca este un enger, el ataca si se lupta cu el toata noaptea. VazGnd ca n el poate enfrGnge pe Iacob, engerul el raneste la coapsa. +acob, ensa, nu el elibereaza, obligGndu-l sa-l binecuvGnteze. +ngerul face acest lucru, numindu-l Israel "pentru ca te-ai luptat cu omul si cu Dumnezeu si ai iesit victorios."

Tora mentioneaza imediat "Astfel, copiii lui Israel nu vor mGnca tendonul coapsei." (Geneza 32:33) La baza acestui precept se afla o interpretare metaforica a confruntarii lui Iacob. Rabinii ne envata ca engerul cu care s-a confruntat Iacob era engerul pazitor al lui Esau care encerca sa-l distruga pe Iacob, urmasii acestuia, precum si misiunea sa. Urmasii lui Esau se vor lupta si ei cu Iacob pe vecie, atGt la nivel etic si spiritual, Gt si la nivel fizic, pricinuindu-le chiar durere. +ntr-adevar, rabinii au fost de parere ca romanii, care au dus la exilul evreilor, au fost descendentii lui Esau.

Scopul era ca evreii sa enteleaga ca desi vor endura multe suferinte en exil en mGinile descendentilor lui Esau, trebuie sa fie siguri ca nu vor pieri si ca urmasii si numele lui vor ramGne pe vecie. Amintindu-si de acest precept vor ramGne fermi en credinta si justetea lor pe vecie. Asa cum Iacob a iesit envingator, asa va fi iesi si poporul evreu si asa cum a stralucit soarele deasupra lui Iacob, vindecGndu-i rana, asa va veni si Mesia sa mGntuiasca poporul evreu. RespectGnd aceasta lege esti unit cu poporul evreu de-a lungul istoriei, cu misiunea lui istorica si cu mGntuirea lui finala.
 


^sus^