Jewish Education Network   <>   http://www.jen.ro  <>   navigheaza de aici >>>

613 porunci 

 

BINECUVANTAREA LUNII NOI

 

 

 

La enceputul cursului, vom encepe nu cu prima porunca mentionata en Tora, ci cu prima porunca data poporului evreu, pentru ca este relevanta en mod deosebit pentru cursul anterior si ale carei detalii au fost de fapt discutate deja: declararea si sanctificarea lunii noi si declararea lunii noi.

CGnd doi martori vedeau prima feliuta de luna noua, acestia apareau en fata Sanhedrinului (enalta curte evreiasca) pentru a-i informa. Sanhedrinul declara atunci cand incepe Rosh Chodesh (prima zi a lunii). Sau, daca luna nu era vizibila, de exemplu din cauza unui cer acoperit, putea fi declarata pe baza determinarilor aritmetice. +n cadrul acestei porunci este inclusa si porunca de a declara anii bisecti, care cadea de asemenea en sarcina Sanhedrinului.

Importanta acestei porunci rezida en importanta de ansamblu a calendarului evreiesc. Anul evreiesc este marcat de evenimente importante, esentiale pentru endeplinirea corecta a ritualului si legii evreiesti. Daca se fac greseli en calendar, atunci sarbatorile nu vor cadea la momentele potrivite. Astfel, ziua en care evreii se caiesc pentru pacatele lor nu va fi aceeasi cu ziua cGnd sunt judecati de Dumnezeu, pentru ca ei se vor cai entr-o zi gresita. Evreii ar mGnca Matza enainte de Pesah si pGine de Pesah, pur si simplu pentru ca nu s-a respectat legea.

Rationamentul care sta la baza acestei legi, prin care trebuie sa ne bazam en fiecare luna pe oameni care sa ennoiasca calendarul, este de a stabili legatura inextricabila dintre evrei si lege. Ne envata ca legea este en mGinile poporului evreu, ca odata ce Dumnezeu ne-a dat-o, a lasat-o en mGinile noastre sa o punem en practica. Acest concept este entruchipat de faimoasa afirmatie "Tora Lo Bashamyim He" "Tora nu este en mGinile cerului." Daca apar entrebari sau dificultati, trebuie sa gasim cea mai buna solutie en spiritul pe care ni l-a dat Dumnezeu. Responsabilitatea e a noastra. +ntr-adevar, daca nu am fi noi, nu ar practica-o nimeni.

Aceasta lege este o amintire lunara a acestui fapt. De fiecare data cGnd curtea stabileste luna noua, li se amintea ca Dumnezeu a pus Tora en mGinile poporului evreu si ca orice probleme en legatura cu ea, sunt lasate en mGinile lor spre rezolvare. Daca apar entrebari en legatura cu legea, nu trebuie sa apelam la Dumnzeu pentru a ne da un semn pentru raspunsul corect, ci mai degraba trebuie sa o tratam cu seriozitate, respect si chiar teama si sa le rezolvam cGt mai bine posibil en concordanta cu principiile date la Sinai. Dar odata rezolvate, trebuie sa fim siguri ca am facut tot posibilul, asa cum A intentionat Dumnezeu.

Aceste principii sunt luate atGt de en serios encGt traditia spune ca en cazul en care dupa reflectia necesara si examinarea riguroasa a problemelor, bazata pe legile Torei, calendarul este stabilit gresit si Iom Kipur, ziua cea mai sfGnta din an, este declarat en alta zi decGt ar trebui, Dumnezeu ensusi va schimba ziua en care are loc judecata si va tine Iom Kipur en ziua fixata de poporul evreu. O poveste faimoasa din Talmud ilustreaza acest lucru:

+ntr-o discutie aprinsa, un grup de rabini dezbateau daca un cuptor poate fi folosit pentru copt. Era folosirea lui en concordanta cu legile kasrutului? Rabinul Eliezer era pentru folosirea cuptorului si a prezentat ceea ce el credea ca sunt argumente clare en favoarea sa. Totusi, colegii lui nu au fost convinsi si i-au contestat opiniile. Dupa o lunga dezbatere, rabinul Eliezer a aratat catre un copac care crestea en fata ferestrei si a declarat: "Daca legea este de partea mea, fie ca acest copac sa o dovedeasca." Nici nu termina el de vorbit, cGnd copacul sari departe de locul unde crestea! Dar rabinii au raspuns "Nici o hotarGre rabinica nu a fost vreodata facuta de un copac." Rabinul Eliezer a raspuns: "Daca ceea ce am spus este en concordanta cu legea, fie ca izvorul sa o dovedeasca, " si chiar atunci apele izvorului si-au schimbat sensul si au enceput sa curga enapoi. Dar rabinii nu au fost impresionati si au raspuns cu calm: "Nici un argument nu a fost dovedit vreodata de apele unui izvor."

Rabinul Eliezer, si mai hotarGt, striga: "Daca legea este de acord cu mine, fie ca zidurile acestei case de studiu sa ofere dovada suprema!" si en acel moment zidurile au enceput sa se pravaleasca peste rabini. Dar rabinul Joshua a intervenit, certGnd peretii: "cum endrazniti sa schimbati o lege care ne-a fost data la Muntele Sinai?" Si peretii s-au oprit din respect pentru rabinul Joshua, dar au ramas strGmbi din respect pentru rabinul Eliezer. +n sfGrsit, rabinul Eliezer a cerut Cerului sa ofere dovada si  o voce a rasunat en encaperea de studiu: "De ce va certati cu rabinul Eliezer? El are dreptate en toate privintele!" Neenduplecat, rabinul Joshua s-a ridicat si a anuntat: "Dovada en favoarea unei anumite hotarGri nu vine de sus si nici macar Cerul nu are dreptul sa se amestece en discutia noastra. Cuvintele legii au fost deja predate din Ceruri omului pe Muntele Sinai. Ele trebuie interpretate de rabini prin discutii academice, nu de catre Ceruri. De aceea trebuie sa lasam majoritatea sa hotarasca. Si rabinii au decis empotriva rabinului Eliezer. La scurt timp dupa aceea rabinul Nathan s-a entGlnit cu profetul Elijah pe care l-a entrebat: "Care a fost reactia lui Dumnezeu cGnd a auzit aceasta discutie a rabinilor? Elijah a zGmbit si a raspuns: "Dumnezeu doar a rGs si a spus 'Copiii Mei m-au envins, copiii Mei m-au envins.'"

+n timpul cGnd exista Beit Hamikdas. Sanhedrinul se entGlnea entr-o cladirea speciala pe Muntele Templului. Dupa distrugerea celui de-al doilea Templu, Sanhedrinul s-a dizolvat pentru ca timpurile nu mai permiteau existenta unei astfel de institutii. De aceea, rabinul Hillel Printul, conducatorul Iesivei centrale din acel timp si descendent al marelui rabin Hillel, a creat un calendar care urma sa asigure datarea corecta a sarbatorilor evreiesti si functionarea fara folosirea Sanhedrinului. Evreii religiosi tot mai spera ca atunci cGnd evreii vor fi mGntuiti de Mesai, Sanhedrinul se va forma din nou si stabilirea calendarului se va entoarce la metoda folosita altadata.

Dupa cum spune Legea, o persoana dreapta, care are abilitatea de a participa la aceasta porunca, dar nu o face, renunta la endeplinirea unei porunci importante si entr-adevar poate duce la un mare pacat, deoarece lipsa implicarii poate duce la datarea gresita a sarbatorilor.
 


^sus^