Jewish Education Network   <>   http://www.jen.ro  <>   navigheaza de aici >>>

613 porunci 

 

PERIYAH ORVIYAH -  "FITI RODITORI SI INMULTITI-VA"

 

 

 

Aceasta este prima porunca pozitiva din Tora si este data fiarelor salbatice si pestilor din mare si separat entregii omeniri. Provine din Geneza 1:28 care ne spune "Atunci Dumnezeu i-a binecuvGntat si Dumnezeu le-a spus: Fiti roditori si enmultiti-va."

La baza acestei porunci este dorinta lui Dumnezeu ca lumea sa fie populata. Motivele lui Dumnezeu pentru a crea lumea sunt bineinteles neclare, dar fara oameni, acest scop nu poate sa fie realizat. +ntr-adevar, Tora ensasi este faurita pentru fiintele umane, si fara ele, nici una dintre aceste porunci nu ar putea fi endeplinita.

Obligatia barbatilor de a emplini aceasta porunca encepe din al optsprezecelea an de viata (ceea ce nu enseamna neaparat ca trebuie sa aiba copii atunci, ci doar ca pGna atunci nu li se porunceste sa faca acest lucru). Porunca spune anume ca trebuie sa aiba un fiu si o fiica.

Femeile nu sunt obligate sa endeplineasca aceasta porunca si entr-adevar nu sunt obligate sa se casatoreasca, asa cum este barbatul. O explicatie pentru acest lucru este faptul ca femeile esi pun viata en pericol en timpul sarcinii si a nasterii, si astfel acestea nu pot deveni obligatii religioase. Totusi, avGnd copii, femeile endeplinesc porunca si primesc rasplata pentru acest lucru.

Aceasta lege conduce la entrebari de ordin practic, ca de exemplu daca evreii au voie sa foloseasca metode contraceptive de orice fel, daca acest lucru n le permite sa endeplineasca porunca. Rabinii traditionalisti, desi sunt suspiciosi cu privire la contraceptivele de orice fel, adesea nu permit decGt femeilor sa le foloseasca, pentru ca acestea nu sunt obligate.

+n zilele noastre acesta este lucrul care ei motiveaza pe multi evrei religiosi sa se casatoreasa devreme si sa aiba multi copii. Casatoria si copiii au devenit parte integranta din cultura evreiasca, existGnd de fapt destul de mult adevar en glumele despre petitori care fac perechi de tineri en comunitati iar apoi ei preseaza pe parinti entrebGndu-i cGnd vor avea si copiii lor copii. Casatoria este considerata o entreprindere onorabila, tinerilor spunGndu-li-se adesea ca "va veni si pentru ei, cu ajutorul lui Dumnezeu." +ntr-adevar, dupa unele pareri, barbatii nu sunt completi en fata lui Dumnezeu pGna nu se casatoresc.

Trebuie observat ca aceasta obligatie se refera la toti oamenii, fie preoti, rabini sau persoane laice. Iudaismul nu este deloc de acord cu religiile care afirma ca exista o rautate inerenta en relatiile sexuale, precum si idealul celibatului. Iudaismul spune ca nimic fizic nu este rau prin natura sa, ci mai degraba poate fi folosit atGt pentru lucruri bune cGt si pentru lucruri rele. Astfel intentia poruncilor este sa enalte spiritual actiunile oamenilor. Relatile dintre barbati si femei nu sunt diferite; entr-adevar, sunt esentiale pentru endeplinirea poruncilor religioase. Totusi, si acestea trebuie sa se desfasoare entr-un anumit fel. De aici provine importanta casatoriei pentru iudaism, dispretul pentru emplinirea nejustificata a oricarui impuls sexual si viziunea relativ negativa fata de contraceptie.

Stiinta din zilele noastre a adus multe provocari acestei obligatii, avGnd en vedere ca populatia creste dramatic en unele parti ale lumii care i-au condus pe unii la afirmatia ca lumea este suprapopulata. O asemenea prognoza ridica dubii en legatura cu dorinta de a avea multi copii. Totusi, previziunile sociologilor sunt sumare si fara endoiala, mic cum e, poporul evreu nu poate influenta aceste tendinte globale.
 


^sus^